W Kangurowych Przedszkolach pracujemy metodą projektu od wielu lat. Od wielu lat też widzimy, jak sama metoda stymuluje rozwój poznawczy dzieci, w jak prosty i zarazem fascynujący sposób dzieciaki rozwijają umiejętności w wielu dziedzinach. Przygotowanie do przeprowadzenia projektu nie jest prostym zadaniem, jednak na poziomie przedszkola jest jak najbardziej możliwe! W najbliższych tygodniach postaram się krótko opisać przebieg naszego projektu, przez co - mam wielką nadzieję - zachęcę do zgłębienia tematu, poszperania w literaturze, czy wzięcia udziału w szkoleniu wprowadzającym do Metody Projektu. Projekt można wykonać w przedszkolu, jednak nie stoi nic na przeszkodzie, aby zrobić to również w domu (np. podczas wakacji).
Moje 4-latki mają już za sobą 3 projekty. W 3-latkach były to: projekt "Farby" oraz projekt "Nasionko". Jesienią opanował nas projekt "Zabawka". Wybór obecnego projektu poprzedził czas, w którym dzieci same zgłaszały swoje pomysły tematu.
W postaci rysunków zawisły u nas takie propozycje, jak jeż, miasto, kosmos, góry, morze...
W piątek, dzień wyboru tematu projektu wzięliśmy wszystkie propozycje i dokonaliśmy wstępnej eliminacji. Okazało się, że sensowną argumentacją bardzo łatwo trafić do autorów niektórych niezwykle ciekawych, lecz trudnych do zbadania w naszych warunkach propozycji. A jaki powinien być temat projektu?
- Bliski doświadczeniu dziecięcemu - przedmiot/zjawisko z najbliższego otoczenia dziecka, coś, co można dotknąć, zobaczyć...
- Bliski doświadczeniu dziecięcemu - przedmiot/zjawisko z najbliższego otoczenia dziecka, coś, co można dotknąć, zobaczyć...
- Mieć swoje źródło w zainteresowaniach dzieci.
- Możliwy do zbadania na wiele różnych sposobów w danym środowisku lokalnym - czyli np. w Krakowie projekt MORZE raczej odpada, ale już ZAMEK? czemu nie!
- Użyteczny i rozwijający dla dzieci.
- Powinien pozwalać dzieciom rozwijać wiele różnorodnych umiejętności (manualnych, emocjonalnych, społecznych...)
- Powinien umożliwiać dzieciom wykorzystanie wielu różnorodnych metod badawczych
- Dawać możliwość jak najbardziej samodzielnego działania, przy niewielkiej pomocy dorosłych. *
Przyszedł zatem czas na głosowanie. Z projektów, które po wstępnej selekcji pozostały, wybraliśmy w I (jawnej) turze głosowania trzy: Pociąg, Samolot oraz Kot. W II turze, tajnej wybór padł na Kota :) Oczywiście po ogłoszeniu wyników spora część głosujących zalała się łzami lub obraziła na cały świat, jednak już po chwili, słyszą "tygrys", "król zwierząt" itp. również zaczęli się wciągać :)
Ponieważ Projekt Badawczy to wyjątkowy czas, należy zadbać, aby otoczenie dzieci było również nastawione na tematykę projektu. Dlatego też zaczęliśmy od przygotowania sali.
Nie należy oczywiście przesadzać, musimy zostawić sobie sporo miejsca na to, co pojawi się w trakcie trwania projektu. Projekt rozpoczynamy od sprawdzenia wiedzy przedszkolaków w danym temacie. W tym celu budujemy tzw. Siatkę Wiedzy.
To tutaj wypisujemy to, co dzieci już wiedzą oraz to, czego w trakcie trwania projektu się dowiadują. Daje im to realny wgląd w rozwój ich własnej wiedzy.
Podczas wypisywania znanych faktów, możemy dzieci naprowadzać już na to, czego mogą jeszcze nie wiedzieć. Tutaj pomoże nam siatka pytań badawczych.
Pierwsze pytania już mamy: np. Jaki jest przepis na karmę dla kotów? Dlaczego złoszczą się na psy? itp.
Przygotowaliśmy również miejsce zwane "Kącikiem Projektowym" To tutaj gromadzimy materiały związane z tematyką projektu.
Tutaj rozpoczyna się aktywizacja rodziców :) O tym, jak jest ważna, jak się przydaje i jakie niesie ze sobą korzyści w dalszej pracy będzie jeszcze okazja powiedzieć :).
Wraz z informacją o rozpoczęciu projektu, poprosiliśmy rodziców o pomoc w jego realizacji. Dzieci sukcesywnie będą zapełniać kącik projektowy eksponatami.
To na początek... Co dalej? Sam jestem ciekaw, co wymyślimy :) Do zobaczenia!
*A. Stypuła, "Projekty Badawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym", Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego, Warszawa 2011.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz